ශ්රී ලංකාවේ මේ දවස් වල සිද්ධ වෙන දේවල් දැක්කම මතක් වෙන්නේ කොසොල් රජතුමාගේ සිහින දහසයයි. බුදු රජාණන් වහන්සේ එම සිහින නිර්වචනය කලේ කොහොමද බලන්න මෙතැන කොටන්න.
ශ්රී ලංකා ප්රජාතාන්ත්රික ජනරජයේ ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාව අනුව ජනාධිපතිවරයකු විය හැක්කේ බෞද්ධ පසුබිමකින් පැවත එන පුද්ගලයෙකුටය. බුදු රජාණන් වහන්සේ ජ්යෝතිෂ්ය පිලිබඳ මිනිසුන් නැඹුරු වීම අනුමත නොකරයි. බුදු හිමියන්ගේ අනුශාසනා වලට පිටු පා රටේ මුල් පුරවැසියා සියලුම කර්තව්යයන් සඳහා නැකත් පහු පස හඹා යන්නේ නම් එක ඛේදනීය තත්වයකි. මන්දයත් ඔහු රටටම ලබා දෙන්නේ වැරදි පුර්වා දර්ශයකි.
ජ්යෝතිෂ්ය සහ බුදුදහම එකක් නොව දෙකක් බව පැහැදිලිය. හඳහන් බැලීම, නැකත්, බැලීම ආදී නො මනා ක්රියා භික්ෂුන් වහන්සේ නමක් කිසිසේත් නො කළ යුතු බවට දීඝ නිකායේ සාමඤ්ඤඵල සුත්රයේ දේශනා කර ඇත. එසේ තිබියදීත් තම ජ්යෝතිෂ්ය ජීවන වෘත්තීය වශයෙන් සිදුකරමින් බුදු වදන් තුට්ටුවකටවත් මායිම් නො කරන පැවිදි පිරිසක් ද සිටින බව කිව යුතුමය.බුදු දහම යනු හේතු පල දහමකි. චුල්ලකම්ම් විභංග සුත්රය අනුව ලොව වෙසෙන සියලුම සත්වයනට කර්මය අනුව ජීවිතයේ දුක සැප තීරණය වන බව බුදුන් වහන්සේ දක්වා ඇත.
"නක්ඛත්තං පතිමානෙන්තං අත්ථා බාලං උප්ප්ච්චගා, අත්ථො අත්ථස්ස නක්ඛත්තං කිං කරිස්සන්ති තාරකා' ති"
අර්ථය නැකත් බලන අඥානයා ඉක්ම ය යි. අභිනිෂ්ට ප්රතිඵල ලාභය හෙවත් බලාපොරොත්තුවන ප්රතිඵලය ලැබීම ම නැකත වේ. තාරකාවෝ කවර නම් අර්ථයක් යොදත් ද? නොයොදත් මය.
බුදුන් වහන්සේ ශ්රී මුඛයෙන් දේශනා කල වදන් නොසලකා තම ඉරණම විසඳා ගැනීම සඳහා තරු පිටුපස ගමන් කිරීම අඥාන ක්රියාවකි. කෙටියෙන් කියතොත් තම ඉරණම විසඳෙන්නේ තමන් කල / කරන හොඳ / නරක තුලින් මිසක් තාරකාවන්ගේ බලපෑමෙන් නොවේ. මතක තියා ගන්න නැකත කියන්නේ තමන්ට පුළුවන් කියලා තීරණය කරන දිනය / වෙලාව මිසක් තරු වල පිහිටීම මගින් තීරණය කරන දිනය නොවේ.
ශ්රී ලංකා ප්රජාතාන්ත්රික ජනරජයේ ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාව අනුව ජනාධිපතිවරයකු විය හැක්කේ බෞද්ධ පසුබිමකින් පැවත එන පුද්ගලයෙකුටය. බුදු රජාණන් වහන්සේ ජ්යෝතිෂ්ය පිලිබඳ මිනිසුන් නැඹුරු වීම අනුමත නොකරයි. බුදු හිමියන්ගේ අනුශාසනා වලට පිටු පා රටේ මුල් පුරවැසියා සියලුම කර්තව්යයන් සඳහා නැකත් පහු පස හඹා යන්නේ නම් එක ඛේදනීය තත්වයකි. මන්දයත් ඔහු රටටම ලබා දෙන්නේ වැරදි පුර්වා දර්ශයකි.
ජ්යෝතිෂ්ය සහ බුදුදහම එකක් නොව දෙකක් බව පැහැදිලිය. හඳහන් බැලීම, නැකත්, බැලීම ආදී නො මනා ක්රියා භික්ෂුන් වහන්සේ නමක් කිසිසේත් නො කළ යුතු බවට දීඝ නිකායේ සාමඤ්ඤඵල සුත්රයේ දේශනා කර ඇත. එසේ තිබියදීත් තම ජ්යෝතිෂ්ය ජීවන වෘත්තීය වශයෙන් සිදුකරමින් බුදු වදන් තුට්ටුවකටවත් මායිම් නො කරන පැවිදි පිරිසක් ද සිටින බව කිව යුතුමය.බුදු දහම යනු හේතු පල දහමකි. චුල්ලකම්ම් විභංග සුත්රය අනුව ලොව වෙසෙන සියලුම සත්වයනට කර්මය අනුව ජීවිතයේ දුක සැප තීරණය වන බව බුදුන් වහන්සේ දක්වා ඇත.
"නක්ඛත්තං පතිමානෙන්තං අත්ථා බාලං උප්ප්ච්චගා, අත්ථො අත්ථස්ස නක්ඛත්තං කිං කරිස්සන්ති තාරකා' ති"
අර්ථය නැකත් බලන අඥානයා ඉක්ම ය යි. අභිනිෂ්ට ප්රතිඵල ලාභය හෙවත් බලාපොරොත්තුවන ප්රතිඵලය ලැබීම ම නැකත වේ. තාරකාවෝ කවර නම් අර්ථයක් යොදත් ද? නොයොදත් මය.
බුදුන් වහන්සේ ශ්රී මුඛයෙන් දේශනා කල වදන් නොසලකා තම ඉරණම විසඳා ගැනීම සඳහා තරු පිටුපස ගමන් කිරීම අඥාන ක්රියාවකි. කෙටියෙන් කියතොත් තම ඉරණම විසඳෙන්නේ තමන් කල / කරන හොඳ / නරක තුලින් මිසක් තාරකාවන්ගේ බලපෑමෙන් නොවේ. මතක තියා ගන්න නැකත කියන්නේ තමන්ට පුළුවන් කියලා තීරණය කරන දිනය / වෙලාව මිසක් තරු වල පිහිටීම මගින් තීරණය කරන දිනය නොවේ.
No comments:
Post a Comment